Ja ho deia aquella sarsuel·la, “los tiempos avanzan que es una barbaridad”. Això si, sovint els senyals d’aquests canvis són subtils, però sense pausa, fins que un dia, sense adonar-te’n, ja estàs vivint en el futur.
Una d’aquestes petites revolucions va tenir lloc el passat dilluns dia 28 de setembre al diari Cinco Días: L’econòmic de PRISA va publicar un reportatge a tota plana titulat Los agoreros de la burbuja, però en lloc dels Niño Becerra, Gonzalo Bernardos o Marc Vidal, aquells economistes que des de fa uns anys han fet el paper de Casandra del sector immobiliari, els protagonistes són gent que es fa dir No-vendo-ná, Bactiman o Embalsamado. Sota aquests sobrenom s’amaguen alguns dels participants més destacats de burbuja.info, un dels fòrums més importants de la Xarxa hispànica, tant per quantitat com per qualitat, que ha servit de punt de trobada pels dissidents de la borratxera immobiliaria que ha patit aquest país des de finals del segle XX.
L’important d’aquest reportatge (al menys per a nosaltres, agència de comunicació) és el reconeixement de l’existència a la Xarxa de tot un seguit de gurús anònims, gent amb un gran prestigi i credibilitat, persones que des de l’ordinador de casa exerceixen una gran influència, i que amb un sol comentari poden obrir la porta a una crisi. Persones amb les quals, tard o d’hora, cal que el nostre client estigui en condicions d’intercanviar informació i opinions.
Com reconèixer aquestes patums de la Xarxa? Com relacionar-se amb elles? Cal ser actiu o reactiu? Amic o enemic? La nostra experiència ens indica que la clau és facilitar el diàleg entre els diferents actors i, que aquest fluxe d’informació resulta positiva per les dues bandes.
Tot i això, sabem que no tot està inventat a lnternet i que ens esperen encara molts reptes dels quan ningú no n’és conscient, però que de ben segur ens treuran la son i la gana. Ens ho passarem bé!