El Gremi de Garatges de Barcelona i Província celebra que l’Ajuntament de Barcelona hagi escoltat les aportacions del col·lectiu en el Pla especial urbanístic de noves activitats en el sector dels aparcaments de la ciutat. Així, el president del Gremi, Xavi Ferrer, aplaudeix que el consistori hagi apostat per la “flexibilitat” de la norma i la bona predisposició amb el sector afectat. En aquest sentit, valora positivament que el consistori hagi acceptat bona part de les al·legacions presentades pel Gremi el mes de juny. Els garatgistes demanaven aquesta flexibilització, així com diverses modificacions en l’àmbit de les llicències i l’alçada mínima, per exemple. D’aquesta manera, han aconseguit que per a les activitats complementàries no calgui una llicència nova –només serà necessària quan el canvi sigui “significatiu”– i s’ha aclarit el redactat sobre les alçades i altres punts perquè la norma sigui fàcilment aplicable.
Així, resol bona part de les inquietuds del sector, si bé no s’ha modificat el volum màxim de 10 places d’aparcaments per a activitats complementàries. El consistori al·lega que l’instrument urbanístic suposa una intervenció de mínims que no requereix un gran estudi per a tota la ciutat. En aquest sentit, el Gremi valora positivament les bones intencions expressades per l’Ajuntament per modificar aquesta limitació –properament amb un estudi exhaustiu– perquè esdevingui proporcional, com proposa el col·lectiu.
El Gremi de Garatges, que aglutina 594 pàrquings de titularitat pública i privada que poden acollir fins a 119.635 cotxes, és conscient que les noves necessitats de mobilitat urbana en què pot contribuir, així com l’arribada dels nous usos al pàrquing, causen la major transformació del sector en les últimes dècades. Es mostren convençuts de ser la solució als reptes de futur que sorgeixen en aquests àmbits. Recentment, el Gremi s’ha pogut reunir amb la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, que ha mostrat bona voluntat d’entesa en haver escoltat les reclamacions del sector. De fet, els garatgistes advoquen per la col·laboració publicoprivada amb l’Ajuntament i la resta d’administracions per reduir la contaminació, preservar l’espai públic del vianant i facilitar els desplaçaments i l’acollida de vehicles.
Així, aquest Pla de nous usos en el sector d’aparcament de Barcelona obre la porta a noves activitats que complementin la principal de l’aparcament. Regula nous usos per als pàrquings, com són l’emmagatzematge i distribució de mercaderies d’última milla amb consignes intel·ligents (lockers) i consignes refrigerades (cool lockers), el subministrament i recàrrega de vehicles elèctrics i la instal·lació de caixers automàtics de dispensació d’efectiu i màquines expenedores.
En un context en què les polítiques de pacificació urbana, la baixada del consum ciutadà i el creixement del teletreball han rebaixat la facturació dels garatges barcelonins, el col·lectiu aposta per incorporar progressivament nous usos als aparcaments per diversificar el negoci, cosa que complementa la tasca principal. Així, un bon número de garatges de la ciutat ja estan incorporant punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.