La sostenibilitat, el turisme premium, el desenvolupament de productes i la formació han estat els eixos principals de la segona jornada de la dotzena edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar, celebrat en els darrers dos dies al Centre de Congressos d’Andorra la Vella. Els experts del sector turístic de muntanya han destacat la importància d’una implicació de tots els actors públics i privats de forma conjunta per consolidar l‟oferta turística en una dimensió sostenible.
La primera ponència de la segona jornada del Congrés ha estat a càrrec de Sandra Carvao, directora d’Intel·ligència de Mercats Turístics i Competitivitat d’ONU Turisme, sota el títol Compartir es vivir. Una reflexió interactiva en què s’ha demanat la participació dels assistents al Centre de Congressos i aquells que han seguit la jornada per streaming per conèixer, per exemple, les impressions sobre el turisme de muntanya, quines creuen que són els principals reptes de futur, i quines accions implementen actualment per fer front a cadascun d’aquests desafiaments. El canvi climàtic, la gestió de fluxos i assegurar que els beneficis romanguin a les comunitats van ser alguns dels desafiaments identificats com a reptes claus per al desenvolupament de turisme de muntanya.
Treballar amb passió i oferir un producte de qualitat, essencial per al turisme premium
El turisme premium a zones de muntanya i com impulsar el seu creixement tot l’any ha estat el centre de debat de la primera taula rodona, que ha comptat amb la participació d’Hermann Fercher, director general de Lech Zürs Tourism (Àustria), Caroline Couret, CEO de la xarxa de Turisme Creatiu, Daniel Soucaze, director general de Pic de Midi, i Carme Vidales, consultora d’iniciativa, negoci i gastronomia, sota la moderació de Betim Budzaku, CEO d’Andorra Turisme. En les consideracions introductòries, Budzaku ha remarcat que “aquest segment de mercat busca qualitat, seguretat i experiències. En el cas d’Andorra, està en línia creixent i, per mantenir aquesta línia cal, primer, definir el producte, però també disposar d’un pla de comunicació i màrqueting internacional, col·laboradors estratègics com National Geographic o Disney, i oferir un calendari d’esdeveniments únics”, ha explicat.
“Cal saber viure el producte que es ven, però què significa luxe? No es tracta d’estatus i prestigi, sinó de qualitat de viure, de benestar individual i col·lectiu, amb més importància del temps i la salut, i també de la sostenibilitat”, ha explicat Fercher. “Hem de fer alguna cosa que ens faci diferents, i ho hem de fer amb passió perquè el client valora aquesta passió i exclusivitat”, ha seguit en aquesta línia Vidales, que ha donat la recepta per a un turisme gastronòmic premium: “un ingredient únic, l’estàndard premium format per quatre elements: les persones, els professionals amb talent, l’entorn, que ha de ser sostenible, els espais, acollidors on sentir-se com a casa, i el relat, que ha de ser de gaudi”. Caroline Couret, per part seva, ha parlat del turisme creatiu com a part de les solucions als reptes de futur del sector: “És una tendència sota la qual el turista vol conèixer la cultura local participant en activitats creatives i artístiques amb actors locals, passant aleshores a un turisme vocacional on s’escull la destinació en funció dels hobbies”, ha assenyalat.
Abans de la pausa del migdia, ha tingut lloc una taula rodona sobre els productes turístics i emergents per debatre com crear i diversificar l’oferta turística de muntanya. Sota la moderació de Michel Julian, oficial superior de Programa d’ONU Tourism, hi han participat Peter Mall, director i coordinador de la vila austríaca de St. Anton, Domitien Détrie, director general de l’Agence des Pyrénees, i Jordi Serracanta, conseller de Turisme i Esports del Comú d’Ordino.
Peter Mall ha explicat l’evolució històrica del sector turístic d’aquesta població austríaca, condicionada per l’arribada del ferrocarril, que avui és una destinació turística esportiva de referència, on se celebren importants esdeveniments esportius cada any. Mall ha insistit en el concepte de treball continu per “revifar el turisme i en el sentiment generalitzat de responsabilitat per generar noves infraestructures, equipaments i serveis”.
Domitien Détrie, per part seva, ha posat en relleu la cooperació transfronterera al servei de la transformació del turisme de muntanya, insistint en la necessitat de desenvolupar i promocionar els Pirineus, però sempre “buscant un equilibri entre l’ordre econòmic i la preservació del paisatge i dels recursos naturals”. Des de l’Agence des Pyrénees estan duent a terme dos projectes (LIFE i Poctefa PITON) que pretenen canviar el focus territorial a partir de nous models que integrin el concepte transfronterer. També per treballar el repte del canvi climàtic de forma estratègica i amb una visió transnacional amb desplegament de solucions circulars a les estacions de muntanya que, segons Détrie, “actualment l’economia circular està poc desenvolupada al turisme de muntanya”. “La cooperació transfronterera i europea és una eina potent per accelerar les trajectòries de transformació”, ha conclòs.
Jordi Serracanta, per últim, ha explicat als assistents la destinació turística d’aquesta parròquia, que és Reserva de la Biosfera de la UNESCO i que compta amb la distinció Best Tourism Village by UN Tourism. Serracanta ha destacat que “és un territori preparat per assumir el repte d´oferir un producte no massificat, amb Riberamunt, el projecte que fa que Ordino tingui un flux de turistes per tota la parròquia els 365 dies a l´any”.
La sostenibilitat és el camí i s’ha de recórrer de manera conjunta
A la tarda, Mattia Storni, cap de màrqueting i comunicacions de l’Organització de Turisme de Saas-Fee (Suïssa) i poble reconegut Best Tourism Village by UN Tourism, i Sarisher Mann, fundadora de la Sustainable Alpine Tourism Initiative (SATI), han protagonitzat diàleg-conversa moderada per Gottfried Bachler, president de Slow Food Carinita (Àustria), sota el títol ‘Inspira’t: la sostenibilitat és el camí’. “Slow Food no vol ensenyar res, ni dictar el que cal fer, ni una marca de màrqueting, és un moviment global per assegurar un menjar de qualitat, real, local i transparent sobre l’origen i el procés, que ofereix una oferta amb activitats úniques”, ha explicat Bachler. “La sostenibilitat és el camí, és important cuidar la natura, és el nostre mantra per aconseguir un equilibri entre el medi ambient, el creixement econòmic i la societat”, ha remarcat Storni, que ha explicat mesures que estan duent a terme a Saas-Fee , alhora que ha subratllat que “és un camí que hem de compartir totes les destinacions de forma conjunta”. Per la seva banda, Mann ha explicat els objectius principals de SATI: “Volem connectar totes les parts interessades de la indústria a l’aire lliure i fer que els processos siguin sostenibles, trobant solucions que serveixen per aprendre entre tots”, ha explicat.
L’última taula rodona del Congrés ha estat focalitzada sobre la formació i la capacitació, i com preparar l’equip humà per al canvi que suposarà la tecnologia, on s’ha comptat amb la participació de Franklin Carpenter, director d’Assessoria Turística d’Horwath HTL, Maria Abellanet, presidenta del CETT Barcelona, i David Hailstones, vicepresident sènior i director d’operacions de Bella Vista Institute of Higher Education (Suïssa), sota la moderació de Sonia Figueras, directora de programes de la UN Tourism Academy.
Carpenter ha afirmat que “el turisme es troba en una cruïlla: actualment, estem accelerant el canvi climàtic i, justament, el turisme ha de fomentar el canvi positiu”. “La intel·ligència artificial és clau per fomentar el turisme sostenible i fer-ho d’una manera més ràpida”, ha afegit, tot animant els assistents a utilitzar-la per tenir unes operacions turístiques més sostenibles i saludables i contribuir a reduir l’impacte mediambiental. “La IA és una oportunitat per al sector i l’hem d’aprofitar”, ha conclòs.
Per a Maria Abellanet, “la formació i el coneixement són una palanca clau per a la sostenibilitat, la innovació i la competitivitat de les empreses i les destinacions per aconseguir un turisme més resilient i amb un impacte positiu per a les persones i el planeta”. Abellanet està convençuda que “els professionals preparats són la solució dels reptes del turisme”. Finalment, Hailstones ha realitzat una exposició sobre el canvi i la gestió del canvi, des de la perspectiva de la transmissió de coneixement i destacant que “el sector públic i privat ha de treballar de manera més estreta i s’han de compartir les dades”.
Abans de la sessió de cloenda, Javier Corso, explorador de National Geographic, ha presentat el documental ‘Andorra al natural, l’entorn on germinen les idees’, un projecte dut a terme conjuntament amb Andorra Turisme. Una iniciativa plantejada per millorar l’impacte del turisme sobre el medi ambient i les persones, donant resposta a allò que es pot fer perquè la relació entre l’entorn i els visitants sigui la més fluida i respectuosa per a tothom. L’equip s’ha fixat els objectius del procés d’innovació al voltant de tres vessants: l’esportiu, el de benestar i el de turisme premium, formant sis equips de treball on s’ha buscat la combinació entre el talent local amb l’impuls de creatius i emprenedors internacionals.
Un Congrés neutre en carboni
L’Hble Sr. Xavier Fernàndez, cònsol menor del Comú d’Encamp, l’Hble. Sra. Maria del Mar Coma, cònsol major del Comú d’Ordino, la Sra. Natalia Bayona, directora executiva d’ONU Turisme, i el M.I. Sr. Jordi Torres, ministre de Turisme i Comerç del Govern d’Andorra, han posat el punt final a la 12a edició del Congrés, que ha comptat amb la participació de més de 300 assistents de 14 nacionalitats de tot el món i que, des dels seus inicis, s’ha constituït com un punt de trobada per al sector i un espai de reflexió i debat al voltant dels reptes i objectius principals a què s’enfronta el turisme i, molt especialment les àrees de muntanya.
Aquest any, per primera vegada, s’ha portat a terme el càlcul de la petjada de carboni del Congrés, amb un resultat final de 16 tones d’emissions de gasos d’efecte hivernacle les quals s’han procedit a compensar amb la compra de crèdits al Mercat Nacional d’Andorra de Compensació de Gasos d’Efecte Hivernacle, amb crèdits corresponents al projecte de l’ús d’hidrobiodiesel, combustible 100% renovable procedent del reciclatge d’olis de cuina, que va ser utilitzat de manera pionera per durant la Copa del Món en les màquines trepitjaneu que es va celebrar aquest any a Soldeu. Gràcies al càlcul i la seva compensació, l’edició d’enguany del Congrés de Turisme de Neu, Muntanya i Benestar és neutre en carboni.
Encamp, parròquia amfitriona d’aquesta edició, ha passat el relleu a Ordino, que es convertirà així en la parròquia amfitriona de la pròxima edició, que tindrà lloc en 2026.
Organitzat pel Govern d’Andorra i ONU Turisme, amb la col·laboració del Comú d’Encamp, el Congrés també compta amb el suport dels altres Comuns (ajuntaments) d’Andorra i amb dos patrocinadors principals: Andorra Telecom com a patrocinador tecnològic i Creand Crèdit Andorrà, com a patrocinador de plata.