El proppassat 21 de desembre vam celebrar el solstici d’hivern, una festa ancestral contemporània al dia de Nadal que marca el final d’una etapa i l’inici d’un nou cicle vital en el qual, el sol, la llum, es van allargant i exercint cada cop més influència positiva.
És el gran moment de reforçar el cercle virtuós de les organitzacions.
El cercle virtuós és un concepte popularitzat per Ferran Soriano a partir de la campanya electoral a la presidència i junta directiva del Barça de l’any 2003 (*). S’oposa al seu antònim, el cercle viciós, perquè aposta per alimentar la roda de l’eficiència, concentrant esforços i processos de canvi en un punt estratègic de l’engranatge, capaç de provocar reaccions beneficioses en cadena.
El cercle viciós en canvi, s’entesta en repetir errors, produits generalment per fórmules obsoletes de gestió, basades en sistemes de jerarquia vertical, incomunicació o comunicació fragmentada, rigidesa i resistència a la innovació. Perquè, com és sabut, la innovació és canvi i el canvi provoca inseguretat i resistència en esperits inflexibles.
Per funcionar, el cercle virtuós necessita estructures horitzontals en les quals cadascú pugui aportar les seves millors virtuts humanes i professionals. Una taula, si pot ser, rodona, on el cavall que sempre guanya les carreres, el peix que neda més de pressa i el mico que triga menys en enfilar-se a les palmeres a preveure oportunitats i perills, puguin empènyer col·laborativament el cercle amb l’excel·lència de les seves qualitats individuals.
En tot cas, un escenari en el qual la comunicació, interna i externa, ha de connectar sinàpticament les neurones i jugar el principal paper desencadenant del procés.
El problema sorgeix quan el mico es vol posar a córrer, el peix vol pujar als arbres i el cavall vol fer pesca submarina. És quan s’acaba imposant el cercle viciós. Cosa que dissortadament i malgrat l’enorme quantitat de talent que aplegava, va acabar passant a la flamant Junta directiva del Barça del 2003.
Endavant doncs amb els cercles virtuosos, que tingueu un magnífic mes de gener i un 2024 digne del seu significat numerologic: equilibri, cooperació, associació, confiança, propòsit, honestedat i passió.
I salut, molta salut!
(*) Intermèdia va tenir el privilegi de projectar i desenvolupar la campanya de premsa de la candidatura d’en Joan Laporta (Joan Laporta, Ferran Soriano, Sandro Rosell, Albert Vicens…) de l’any 2003 i va treballar amb el Club en successives campanyes i altres temes de comunicació entre 2003 i 2010.