Inspiració des de la figura de Lev Yashin, el Porter Soviètic.
En el món de les organitzacions, la comunicació eficaç és un dels pilars fonamentals per assolir l'èxit. Allò que tothom reclama i diu practicar, però que en realitat es practica poc i malament. La comunicació eficaç no només es refereix a la transferència d'informació, sinó també a com s'estableix un flux constant, clar i estratègic entre els membres d'un equip, independentment de la seva jerarquia. Una excel·lent referència per comprendre la importància de la comunicació en les organitzacions és la figura de Lev Yashin, el llegendari porter soviètic, qui, a través de la seva carrera en el futbol, va oferir lliçons valuoses que poden ser aplicades al context organitzacional.
Lev Yashin, conegut com "La Aranya Negra", és un dels més grans porters de la història del futbol. El seu llegat no només es construeix per les seves excepcionals habilitats al camp, sinó per la seva capacitat per ser el líder de la defensa del seu equip, la Dinamo de Moscou i la selecció soviètica. Yashin era conegut per la seva visió del joc i, sobretot, per la seva comunicació constant amb els seus defenses. Aquest tipus d'interacció constant entre el porter i la defensa és un clar reflex de com la comunicació eficaç és essencial en qualsevol equip, sigui esportiu o empresarial.
Un dels trets més admirats de Yashin era la seva capacitat per organitzar i dirigir la defensa des de la seva posició a la porteria. Un porter no només està per aturar els gols, sinó per ser el "líder silenciós" que, a través de gestos, paraules i moviments, manté tot l'equip en sintonia. Yashin no es limitava a ser un receptor passiu del joc, sinó que interactuava activament amb els seus companys, proporcionant indicacions i observacions de caràcter posicional.
En les organitzacions, els líders han de comunicar-se no només a través de discursos formals, sinó també amb interaccions contínues i clares que permetin coordinar els seus equips de treball. La comunicació en una organització no es limita a enviar correus electrònics o a realitzar reunions, sinó que ha de ser un procés continu i dinàmic que guiï les accions diàries del grup, tal com Yashin feia amb els seus defenses.
La Visió Estratègica: Un Símil amb el Joc Empresarial
Yashin no només defensava la porteria, sinó que tenia una visió estratègica del partit. Sabia que per protegir el gol, havia de preveure els moviments del rival, analitzar els punts febles de l'equip contrari i, el més important, anticipar-se a allò que passaria en el partit. Aquesta anticipació és una qualitat essencial en el lideratge organitzacional. Els líders han de ser capaços de llegir el context, identificar possibles riscos i, a través d'una comunicació clara i precisa, guiar els seus equips a l'acció adequada.
En el món dels negocis, aquesta capacitat d'anticipar-se a les amenaces i d'actuar amb rapidesa també depèn d'una comunicació oberta i transparent. Les organitzacions que fomenten un entorn de comunicació fluida i eficaç són aquelles que aconsegueixen adaptar-se ràpidament als canvis del mercat i a les noves demandes dels clients. Igual que Yashin, un líder organitzacional ha de ser capaç d'identificar les oportunitats i les amenaces abans que es materialitzin i compartir aquesta visió amb el seu equip. I comunicar-ho internament i potser externament.
En molts moments dels partits, Yashin no necessitava parlar per comunicar-se amb els seus companys d'equip. Amb simples gestos o una mirada, podia transmetre un missatge clar sobre com posicionar-se, quan anticipar una passada o quan cobrir un espai. Aquesta forma de lideratge, basada en la comunicació no verbal, és una altra de les lliçons que es poden aprendre del seu estil de joc.
En les organitzacions, el lideratge no sempre s'expressa a través de paraules. Les accions, els gestos i les decisions també són formes poderoses de comunicació. Un líder que sap com escoltar i observar el seu equip, prenent decisions basades en aquestes percepcions, pot guiar millor l'organització. La comunicació no verbal, com la forma en què s'organitza una reunió o com es distribueixen les tasques, parla més del que es creu i sovint té un impacte més durador que les paraules.
La Confiança en l'Equip
L'èxit de Yashin al camp no només depenia de la seva habilitat per aturar pilotes, sinó de la confiança mútua que va construir amb la seva defensa. Els defenses sabien que podien comptar amb ell per aturar els xuts més difícils, mentre que Yashin confiava que el seu equip l'ajudaria a protegir l'àrea. Aquesta relació simbiòtica és un reflex perfecte de com la comunicació en les organitzacions ha de fomentar la confiança i el treball en equip. Un líder ha de crear un entorn en què tots els membres de l'equip se sentin recolzats i responsables de l'èxit col·lectiu.
La confiança i la comunicació oberta permeten que els membres d'una organització treballin cap a objectius comuns sense por d'equivocar-se o de ser jutjats. De la mateixa manera que Yashin confiava en la seva defensa, els líders han de generar un ambient on els seus empleats se sentin recolzats i segurs per compartir idees, proposar solucions i expressar preocupacions.
Lev Yashin, no només va deixar un llegat futbolístic inesborrable, sinó que també va proporcionar valuoses lliçons sobre la importància de la comunicació dins dels equips. Ja sigui al camp de futbol o en el context organitzacional, la comunicació eficaç, la visió estratègica, el lideratge silenciós i la confiança mútua són claus per a l'èxit. En última instància, la comunicació en les organitzacions, igual que en el futbol, pot marcar la diferència entre el triomf i la derrota.