Agradi o no, és la pel·lícula de l’estiu. S’ha convertit en un autèntic fenomen. El film ha impactat en la societat americana i el món occidental convertint-se en un film-icona sobre la defensa de la igualtat i de la necessària justícia social envers la dona a la nostra societat.
A Espanya, aquestes últimes setmanes hem vist un paral·lelisme semblant entre la RFEF de Luís Rubiales i la Mojo Dojo House del Ken. L’actuació, sense matisos, del patriarcat en estat pur. Els homes encara n’hem d’aprendre molt a l’hora de corregir els comportaments i les actituds enquistades en la nostra societat.
I és que la nina, ideada per Mattel i la seva creadora l’any 1959, Ruth Handler, va constituir una revolució per l’època, gràcies també a la seva cèlebre frase de “tu (nena) pots ser el que tu vulguis ser”. Barbie sempre ha volgut representar la dona que escull per si mateixa.
Però és evident que la seva imatge i els seus estereotips de nena rossa, amb una figura esvelta i sempre maquillada, no van ajudar a representar el conjunt de les nenes del planeta. Tot es reduïa a comprar la nina perquè elles juguessin i gaudissin del món de la Barbie, amb la corresponent immersió en el seu BarbieLand.
La pel·lícula, produïda per Warner Bros, va recaptar 1.000 milions de dòlars els primer 16 dies, convertint-se en la producció cinematogràfica més taquillera de la història dirigida per una directora, Greta Gerwig. Fins i tot, la cotització del grup Mattel s’ha incrementat un 20% en els últims tres mesos.
Més enllà de la sàtira social, el film esdevé un bon exercici de rentat de cara, bon màrqueting i actualització de la nina i de tot el que ella representa o pot representar, molt adequat en els temps que vivim. La pel·lícula ens pot agradar més o menys, ens correspon elogiar-la o criticar-la, però el que no podem negar és l’habilitat i la bona visió dels creadors en capgirar i projectar una bona imatge i reputació de la nina al món.
El seu relat actualitzat i adaptat als nous temps i la mateixa sàtira sobre el seu passat que s’autoimposa Mattel en el film, fa que avui, més que mai, totes les nenes vulguin ser la Barbie.
Finalment, avís als amants i professionals de la comunicació i la construcció de marca: Barbie no deixa indiferent. Mattel l’encerta i el cinema també. Avui, la nina de Mattel torna a estar de moda.