Si es recuperen els nivells de turisme de 2019, la Universitat de Barcelona (UB) estima que el 4,1% dels visitants de Barcelona en 2023 provindran del turisme de creuers i contribuiran en un 13% a l’import gestionat per l’Ajuntament procedent de l’impost d’establiments turístics (IETT) més recàrrec municipal.
Aquesta és una de les principals conclusions que es desprenen de la presentació Activitat crucerística a Barcelona: evolució, caracterització i recaptació fiscal, realitzada aquest matí a Barcelona pel catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona i director del Laboratori d’Economia Aplicada AQR-*Lab, Jordi Suriñach, i la professora titular d’Economia Aplicada de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona i Investigadora de AQR-Lab, Esther Vayá.
Igualment, l’anàlisi també conclou que:
- La indústria de creuers va experimentar un creixement significativament inferior a la resta d’opcions turístiques durant la dècada 2010 – 2019. Així, el seu creixement mig anual en aquest període es va situar en un 3,1% enfront del 4,5% de les pernoctacions turístiques a la ciutat; 4,3% de les visites de la ciutat i 8% dels passatgers arribats per via aèria.
- Aquest creixement mitjà ha estat molt superior en els creueristes de port basi (3,7%) enfront dels creueristes de trànsit (2,8%).Els creueristes de port basi són aquells que comencen i/o acaben el seu viatge a Barcelona. La seva contribució econòmica és major que els creueristes en trànsit ja que solen arribar uns dies abans i/o quedar-se després de la finalització del seu creuer, la qual cosa implica una major despesa (vols, hotels, restauració, transport, oci, etc.).
- Dins dels passatgers de port de base, predominen els procedents dels Estats Units i el Canadà; turistes amb un perfil de despesa major que la resta de visitants (187 euros / dia enfront de 138 euros / dia a Barcelona).
- Els creueristes destaquen per estar més interessats en la cultura i compra que la resta de visitants.
- Per als seus desplaçaments i comparant-los amb la resta de visitants, els creueristes manifesten una clara preferència per taxi i bus turístic en detriment del metre.
- En 2019, els creueristes van representar una mitjana del 4,1% del total de visitants de la ciutat (6.566 enfront de 158.610 visitants diaris). Els mesos de setembre (5,6%) i octubre (5,3%) van registrar els majors percentatges.
- En relació amb l’impost d’establiments turístics (IETT) i recàrrec municipal, el creuer és l’únic mitjà de transport que tributa.A causa dels canvis tarifaris i recàrrec municipal, l’import gestionat per l’Ajuntament es multiplicaria aproximadament per sis entre 2019 i 2023-2024, fins a aconseguir els 8 i 9 M € en 2023 i 2024 respectivament. El nombre de creueristes se suposa constant.
La indústria de creuers disposada a col·laborar amb el territori
El director de l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) a Espanya, Alfredo Serrano, també ha acudit a la presentació.
En la seva intervenció, Serrano ha recordat: “Sentim Barcelona com la nostra casa; aportem al territori un turisme de qualitat i volem continuar desenvolupant la indústria d’una forma sostenible tant des del punt de vista econòmic i social com a mediambiental i sempre en el marc de l’acord subscrit pel Ajuntament i el Port de Barcelona en 2018”.
“En aquest sentit” – ha agregat – “des de fa anys mantenim una relació molt constructiva amb Port de Barcelona, Generalitat, Regidoria de Turisme i Indústries Creatives i nombroses entitats barcelonines de diversa índole”. D’aquesta manera, “estem disposats a escoltar i col·laborar amb totes les diferents administracions, els agents econòmics, socials i veïnals per a, amb rigor, traçar un pla que permeti maximitzar els avantatges del turisme de creuers i minimitzar les externalitats negatives que es poguessin identificar”, ha assegurat.
A més, Serrano ha posat en valor que el paper de la indústria de creuers com a líder i catalitzador en la transformació verda del transport marítim i ha assenyalat algun de les seves fites en aquesta matèria:
- El 80% dels vaixells que atraquen a Barcelona s’autoproveeixen d’aigua, no consumint recursos hídrics de la ciutat, un aspecte especialment rellevant en un context com l’actual. Es tracta d’un exemple més del procés de transformació de la indústria: porta anys desenvolupant tecnologies que li permetin continuar generant riquesa en els territoris sense consumir els seus recursos.
- Respecte a la contaminació atmosfèrica i sobre la base del Estudi sobre la qualitat de l’ Aire de Barcelona Regional (2019), el Port de Barcelona estima que la indústria va ser responsable del 0,7% de les immissions d’òxids de nitrogen i del 0,16% de les partícules en suspensió a Barcelona, una disminució del 10% enfront de 2016.
- El 35% de turistes de creuers que arribaran a Barcelona en 2023 ho farà a bord d’un vaixell propulsat per gas natural liquat (GNL), el combustible marí més sostenible existent en l’actualitat a escala. S’espera que aquest percentatge continue augmentant en els pròxims anys segons nous vaixells vagin posant-se en servei.
- La planificació de les obres d’electrificació en el port preveu que els vaixells de creuer puguin connectar-se a la xarxa elèctrica de terra en 2026, la qual cosa suposarà l’apagat dels seus motors i, per tant, la pràctica eliminació de les seves emissions en port. Els vaixells de creuer ja tenen molt avançada la implantació d’aquesta tecnologia pel que podrà aprofitar-se tan aviat estigui en funcionament en el Port de Barcelona.
- La indústria treballa amb afany per a arribar a les zero emissions netes de carboni en 2050.
- La indústria aplica els principis de l’economia circular: els vaixells estan dotats de sistemes sofisticats de reciclatge que permeten aprofitament de gairebé el 100% dels residus generats a bord.
Nota a l’editor
L’esmentada presentació resumeix les principals conclusions dels estudis Anàlisis sobre l’evolució dels creueristes del Port de Barcelona, i Simulació sobre la recaptació fiscal associada a la modificació de les tarifes de l’impost sobre estades turístiques, elaborats per la Universitat de Barcelona a petició de CLIA.
El 2016, la Universitat de Barcelona va realitzar l’estudi L’impacte de l’activitat de creuers del Port de Barcelona sobre l’economia catalana. Aquest va llançar les següents dades:
- L’activitat de creuers en el Port de Barcelona va suposar una facturació de més de 1.000 M € i la creació / manteniment de més de 9.000 llocs de treball a Catalunya.
- Aquest impacte econòmic es caracteritza per la seva transversalitat, la qual cosa suposa que sectors no vinculats al turisme també es beneficien de l’arribada de vaixells de creuer al Port.
- El passatger de creuer de port base genera una despesa mitjana per persona i dia de 230 euros, 100 euros més que la resta de turistes.