IniciActualitatLes entitats no lucratives generen més confiança entre la ciutadania catalana que els governs, la justícia, els partits polítics, les grans empreses i l’Església

Les entitats no lucratives generen més confiança entre la ciutadania catalana que els governs, la justícia, els partits polítics, les grans empreses i l’Església

  • 12 Des 2024
  • Sala de premsa
Tornar

L’Observatori de Fundacions de la Coordinadora Catalana de Fundacions ha publicat un informe sobre la confiança i les percepcions respecte al sector fundacional i altres entitats no lucratives, com també d’institucions públiques i privades de diversos àmbits, en el que destaca que la societat catalana té una percepció positiva de les fundacions, que són vistes com a actors que treballen per a la inclusió social i en la recerca sobre malalties, i que Catalunya i Espanya són a la cua a l’hora de confiar en els altres en comparació amb els països de la UE. Aquest monogràfic, amb dades estadísticament representatives de la població, es publicarà de forma periòdica per obtenir un evolutiu de la confiança social del país

L’Observatori de Fundacions de la Coordinadora Catalana de Fundacions ha presentat aquest matí el monogràfic ‘La confiança social de la ciutadania en el sector no lucratiu’, un informe que analitza a fons la relació entre la ciutadania i les entitats no lucratives (ENL) a Catalunya. Aquest estudi, presentat al Col·legi de Periodistes de Barcelona, s’ha elaborat a partir d’una mostra estadísticament representativa i revela dades significatives sobre la confiança, la participació, els comportaments altruistes i les expectatives de la població envers el sector fundacional i altres entitats no lucratives, així com d’institucions públiques i privades de diversos àmbits.

Les dades del monogràfic destaquen que les entitats no lucratives, com les fundacions, les associacions i les ONG, generen una confiança superior a altres institucions com els governs locals, la Generalitat i el Govern d’Espanya, el poder judicial, patronals, sindicats, partits polítics, grans empreses i l’Església. De fet, només les petites i mitjanes empreses generen més confiança entre la ciutadania.

Aquesta percepció positiva general es manté quan preguntem a la població sobre els conceptes que relacionen amb les fundacions (Top of Mind) entitats, sobre les quals els conceptes positius representen el 40% de les respostes, com per exemple l’ajuda, el suport i l’altruisme. D’altra banda, els conceptes negatius hi apareixen en el 29% de les respostes.

Un sector orientat a les necessitats socials

Pel que fa a les prioritats d’actuació, el sector fundacional és percebut com a actor que treballa per a la inclusió social i en la recerca sobre malalties. En aquest sentit, més de 5 de cada 10 ciutadans consideren que les fundacions haurien de redoblar els esforços en la lluita contra la pobresa, l’assistència sanitària i la recerca mèdica, però també en l’habitatge, sector on es troba una diferència més gran entre la tasca que la ciutadania considera que fan les fundacions i el que s’espera que es faci.

Catalunya, Espanya i França, a la cua a l’hora de confiar en els altres

L’informe recull també dades comparatives respecte a altres països europeus, que situen tant a Catalunya com Espanya, juntament amb França, com els països amb menys propensió a confiar en els altres. Per contrast, Països Baixos, Suècia, el Regne Unit i Itàlia lideren aquest indicador amb valors significativament més alts.

Per sexes, els homes confien en la resta de la gent 0,3 punts més de mitjana que les dones; mentre que per edat, les persones majors de 65 anys són les que més s’inclinen a pensar que la gent és principalment altruista.

Transparència i impacte, clau per aconseguir el suport de la ciutadania

D’entre les dades més destacades de l’informe, gairebé 5 de cada 10 persones creuen que tota la societat es beneficia de la tasca que fan les fundacions, i el 51% de la ciutadania considera que les fundacions són més àgils que les administracions públiques a l’hora d’atendre necessitats socials. D’altra banda, la participació ciutadana en el sector no lucratiu continua sent un repte; el 50,7% de la població declara no haver participat en cap entitat no lucrativa el darrer any. A més, si bé el 46,6% dels catalans atribueixen motius altruistes a la creació de fundacions, un 37% considera que responen a interessos egoistes.

En aquesta línia, un altre aspecte clau identificat pel monogràfic és la importància de la transparència i l’impacte social com a factors determinants per guanyar el suport ciutadà. El 80% de la població creu necessari disposar d’informació clara sobre una entitat abans de donar-li suport, i el 70% reclama proves tangibles del seu impacte social com a requisit per col·laborar amb ella. Aquesta demanda d’exigència posa en relleu el compromís creixent amb la rendició de comptes i la importància que té per al sector reforçar la comunicació i augmentar la visibilitat de la seva activitat i l’impacte que té en la societat.

L’informe analitza també el coneixement que té la ciutadania sobre les fundacions, així com dels avantatges fiscals a l’hora de col·laborar amb ENL. Mentre que gairebé el 79% de la ciutadania és capaç de citar exemples concrets de fundacions, només 3 de cada 10 catalans coneixen que les microdonacions poden desgravar-se fins al 80% de l’IRPF.

Aquest informe ens ajuda a comprendre com ens veu la ciutadania i on hem de focalitzar els esforços per consolidar la confiança i la participació. Davant d’aquests reptes, les fundacions tenen l’oportunitat de reforçar la seva connexió amb la ciutadania, millorant la comunicació sobre el seu impacte i els beneficis que aporten a la societat. Això contribuirà a consolidar-les com a actors imprescindibles per a la construcció d’una societat que treballa pel bé comú i el progrés, més justa i equitativa”, ha assegurat Eugènia Bieto, presidenta de la Coordinadora Catalana de Fundacions.

Per la seva banda, Silvina Vázquez, responsable de l’Observatori de Fundacions de la CCF i autora de l’informe, ha explicat que “l’estudi ens proporciona una visió àmplia i rigorosa sobre com la ciutadania interactua amb el sector no lucratiu i, d’altra banda, fa visible la percepció positiva general de la població de Catalunya respecte a les entitats no lucratives, a més d’oferir informació i dades de valor que poden ajudar-les a establir estratègies i accions per comunicar millor l’impacte social, reforçant la seva notorietat i posicionament públic”.

Perspectiva de futur

Amb aquesta publicació, la CCF vol contribuir a un debat més ampli sobre la confiança social en les entitats no lucratives i les fundacions a Catalunya. Els resultats de l'informe mostren que, tot i les percepcions positives envers el sector, encara hi ha un camí per recórrer en matèria de participació ciutadana i confiança social. Aquest estudi serveix com a base per a futures accions orientades a millorar la visibilitat i el reconeixement del sector fundacional i les ENL, així com la seva capacitat per generar un impacte en la societat.

Aquesta és la primera edició d’un estudi que es publicarà de forma periòdica amb la voluntat d’obtenir un evolutiu de la confiança social de la ciutadania del país la percepció del sector fundacional a Catalunya. A partir de la segona edició, la CCF disposarà d’un conjunt de dades comparatives que permetran analitzar tendències i possibles canvis en les actituds i valors de la societat.