IniciActualitatUna recerca científica revela que la contribució dels vaixells de creuer a la contaminació aèria a Barcelona és escassa

Una recerca científica revela que la contribució dels vaixells de creuer a la contaminació aèria a Barcelona és escassa

  • 14 Des 2023
  • Sala de premsa
per admin
Tornar

Un estudi elaborat per la consultora Oxford Economics, a partir d’una recerca realitzada per investigadors del Departament d’Enginyeria Mecànica de la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona, destaca l’escàs impacte de l’activitat de creuers en la qualitat de l’aire a Barcelona. També recolza les tesis recollides per altres estudis que apunten al trànsit rodat i a l’ús de domèstic com a factors determinants en la deterioració de la qualitat de l’aire.

Segons Oxford Economics, fins i tot si se superés la capacitat del port quant a vaixells de creuer atracats de manera simultània es refereix, els nivells d’òxids de nitrogen (NOx), de partícules en suspensió (PM10) i d’òxids de sofre (SOx) es mantindrien en els paràmetres favorables de qualitat d’aire establerts per l’Agència Europea de Medi Ambient (AEMA).

Per part seva, l’equip d’investigadors de la URV encarregat de realitzar la recerca explica: “Hem emprat models d’aprenentatge automàtic per a estimar en quina mesura les diferents fonts de contaminació impacten sobre la qualitat de l’aire en diferents localitzacions dins de l’àrea metropolitana. Per a això, hem combinat les mesures in-situ de concentració de contaminants de l’aire amb les condicions meteorològiques i amb dades sobre la intensitat de trànsit per a cadascun dels modes de transport considerats (rodat, marítim i aeri)”.

En contrast amb metodologies clàssiques que requereixen inventaris d’emissions detallats, aquesta aproximació “permet obtenir de forma relativament directa models matemàtics capaços d’estimar el rol de l’activitat dels creuers sobre la qualitat de l’aire que es respira en diferents punts de la ciutat”, aclareix.

Com a conclusió, els investigadors afirmen: “Els resultats obtinguts mostren que la contribució dels creuers a la contaminació atmosfèrica en els diferents punts d’anàlisis dins de Barcelona és limitada, sent el trànsit rodat el principal responsable dels elevats nivells de contaminació”.

Mentrestant, el director de l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA en les seves sigles en anglès) a Espanya, Alfredo Serrano, assegura: “Aquestes dades acrediten novament el mínim impacte del trànsit de creuers en la contaminació aèria de les ciutats, argument defensat incansablement per la indústria, secundant-se en nombrosos estudis independents”.

I agrega: “El caràcter científic i rigorós de l’estudi de la URV, així com la metodologia innovadora basada en la intel·ligència artificial / machine learning li atorga un gran valor, alhora que mostra els resultats de l’esforç i les inversions que la indústria està escometent des de fa anys per a reduir la seva petjada mediambiental”.

“No obstant això no ens conformem; continuarem treballant per a reduir encara més les nostres emissions; en aquest sentit, l’electrificació de les molles del Port -prevista per a 2026 – serà una fita en aquest camí ja que contribuirà a la pràctica desaparició de les emissions”, afirma.

Avanç tecnològic

En el seu treball, Oxford Economics recorda que la indústria dels creuers impulsa la recerca i l’adopció de pràctiques mediambientals i innovadores tecnologies que beneficien al conjunt de la indústria marítima.

La consultora qualifica com a “claus” per a millorar el rendiment mediambiental dels vaixells de creuers les següents iniciatives posades en marxa: l’increment del nombre d’especificacions en matèria de sostenibilitat de les noves construccions; l’equipament amb noves tecnologies i la millora de les existents en els quals vaixells que ja estan operant i la inversió tant en tecnologies verdes (a bord i terra) com en combustibles més nets.