El tramvia de la Regió Metropolitana de Barcelona ha posat en marxa una nova campanya antifrau per conscienciar les persones que utilitzen el transport públic de la necessitat de validar el títol en cada viatge. Sota el lema “Hem de parlar. Històries d’una relació defraudant”, la campanya es basa en diverses històries protagonitzades per la màquina validadora i el suport TMobilitat, les quals simulen tenir una relació de parella. Amb capítols com Ets poc detallista o Ens hauríem de donar un temps, es busca cridar l’atenció de les persones usuàries del transport públic per evidenciar la necessitat de validar el títol en cada viatge.
Tenint en compte que el sistema de validació ha canviat (ara hi ha la T-Mobilitat recarregable), el frau i les raons també ho han fet, per això TRAM ha volgut fer una campanya més informativa que punitiva. Així, a diferència de la campanya del 2023, en aquesta ocasió no s’esmenta directament les conseqüències de cometre frau (haver de pagar una multa de 100 €) sinó que s’incideix en informar com s’ha de comprar i validar correctament el títol de viatge amb els nous suports.
Les validacions al tramvia han augmentat durant el 2024, especialment a la xarxa de Trambesòs. En concret, l’increment de validacions respecte a l’any 2023 ha estat d’un 8,84% a Trambaix i d’un 23,72% a Trambesòs. Pel que fa al frau, del total d’inspeccions realitzades durant tot l’any passat, un 0,99% a la xarxa Trambaix i un 1,43% a la xarxa Trambesòs van acabar en un expedient sancionador.
La campanya comença avui a la xarxa de Trambaix i tindrà una durada de dos mesos, fins al 14 de març. En canvi, a la xarxa de Trambesòs la campanya serà una mica méscurta, ja que es s’iniciarà el 10 de febrer, finalitzant també el 14 de març. La campanya “Hem de parlar” es podrà veure en els suports físics i en els canals en línia de TRAM: parades, tramvies, validadores, web i xarxes socials. A més a més, la campanya anirà acompanyada d’un reforç de la inspecció a totes dues xarxes.