Entrevistes del 20è aniversari de TRAM
Amb motiu dels 20 anys (3 d’abril de 2024), TRAM el tramvia de Barcelona va preveure fer diverses activitats i actuacions commemoratives, entre les quals s’inclou la producció de 12 vídeos d’entrevistes a figures mediàtiques gravades a dins d’un mòdul del TRAM en circulació real. Intermèdia és l’agència responsable d’aquest projecte que va començar el passat mes de gener i que, ara, ja ha difós la quarta entrevista. Sota el títol de ‘Trobades al TRAM, amb Pere Mas”, el periodista Marc Giró, la cuinera Carme Ruscalleda, l’escriptora Sílvia Soler i el cantant Miki Núñez han estat els quatre primers convidats d’un cicle que s’allargarà fins al mes de desembre de 2024 i per on passaran altres convidats ja confirmats com el showman Jose Corbacho, l’esportista Núria Picas, el cantant David Carabén o l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, entre altres.
En aquestes dues dècades de funcionament, el tramvia —amb dues xarxes i sis línies— s’ha convertit en el transport públic més ben valorat pels usuaris de la Regió Metropolitana de Barcelona i en un model d’excel·lència tant per seguretat, fiabilitat i capacitat d’innovació com per la seva contribució en la millora de la mobilitat urbana i del medi ambient. El vintè aniversari coincideix, a més, amb el repte d’unir les dues xarxes del tramvia per l’avinguda Diagonal. Properament, s’inauguraran tres noves estacions que avancen en aquesta línia, però el projecte definitiu de la connexió encara està pendent que l’Ajuntament de Barcelona hi doni el vistiplau per adjudicar-ne les obres i fer que sigui una realitat.
L’equip d’Intermèdia Comunicació va presentar la proposta del cicle d’entrevistes incorporant-la dins els objectius del Pla Estratègic de TRAM de donar més visibilitat i reputació positiva al tramvia. La idea era crear un ambient amè i proper, rigorós i informal alhora, per la qual cosa vam presentar el periodista Pere Mas com a conductor. Les trobades es roden en un tramvia en circulació real, un format que permet guanyar en naturalitat i alhora en proximitat, ja que reflecteix l’entorn urbà dels barris i municipis per on transita el tramvia.
L’objectiu és acostar-se a la ciutadania d’una manera distesa i divertida, que pugui atreure el públic més jove, com a possibles usuaris del tramvia. Per això, busquem que els convidats siguin personatges reconeguts i estimats pel públic en general, de tots els àmbits professionals i de totes les edats; a més d’assegurar-ne la paritat, la diversitat i els interessos que pugui tenir el client.
Organitzar, coordinar, produir i gestionar les entrevistes, des d’aconseguir el convidat fins a l’emissió de cada una de les entrevistes, està resultant un repte per a l’equip d’Intermèdia, que compta amb l’acompanyament tècnic per part d’Undatia. Es busca la complicitat de l’entrevistat presentant el projecte com un tema de ciutat, de marca Barcelona, lligat amb temes de mobilitat de futur, sostenibilitat, medi ambient, qualitat de vida… Així com també treballant perquè siguin unes entrevistes fresques, amables, col·loquials, on es parla del perfil professional de l'entrevistat, però on, sobretot, es posa el focus en el factor humà, el més desconegut pel públic en general.
Les entrevistes es difonen per YouTube i es promocionen per les xarxes socials, amb petites càpsules per viralitzar-les, amb la idea de reforçar que el missatge arribi a les generacions més joves, tot i que sense excloure’n la resta. Malgrat que no estava previst en un primer moment, finalment es va ampliar la difusió també a pòdcast en les plataformes de més consum, Spotify i Ivoox, ja que són un format de consum habitual entre els usuaris del transport públic en els seus desplaçaments.
De la mateixa manera, el projecte vol donar més visibilitat al tramvia i reforçar la bona reputació que ja té el tramvia entre les persones usuàries. El cicle de ‘Trobades al TRAM’ busca generar una major expectativa (i, a ser possible, un estat d’opinió favorable) envers l’entrada en servei de la primera fase del projecte de la unió, i la possible aprovació de la segona fase de la interconnexió del tramvia, posicionant el servei com un punt clau per a la millora de la mobilitat a la ciutat de futur.
- Publicació de quatre entrevistes a YouTube i també, en format pòdcast, a Ivoox i Spotify.
- S’han fet dues petites càpsules de vídeo de cada entrevista per tal de difondre el contingut per les xarxes socials.
- Per donar a conèixer la iniciativa als mitjans de comunicació, amb la publicació de la primera entrevista amb Marc Giró a les diferents plataformes, es va enviar una nota de premsa explicant el projecte del cicle Trobades al TRAM, i es va fer un article al blog corporatiu Propera Parada.
- Des de TRAM, també s’han fet campanyes de publicitat a Instagram d’algunes de les càpsules per redirigir l’espectador al vídeo de Youtube, i s’han penjat cartells als tramvies amb el codi QR per accedir directament a les entrevistes a Youtube i a les plataformes de pòdcast.